شاید بازاریابی ترویجی به گوش بسیاری از ما غریبه باشد، اما با توضیحاتی که می دهم متوجه می شوید مدت هاست از این روش بازاریابی، دانسته یا ندانسته در بازار استفاده می شود.
بازاریابی ترویجی همانگونه که از نامش پیداست در جهت ترویج فروش به کار می رود. ترویج فروش به معنای شکستن قیمت ها نیست، بلکه استفاده از استراتژی های مناسب برای افزایش فروش و سود است. بازاریابی را می توان با ابزارهای مختلفی و کم هزینه انجام داد. معمولا نتایج حاصل از بازاریابی ترویجی، را می توان به سرعت در عمل مشاهده کرد. در این مقاله به چند مثال اشاره می کنم تا این نوع بازاریابی را به واسطه مثال، بهتر به ذهن بسپاریم.
شاید بازاریابی ترویجی به گوش بسیاری از ما غریبه باشد، اما با توضیحاتی که می دهم متوجه می شوید مدت هاست از این روش بازاریابی، دانسته یا ندانسته در بازار استفاده می شود.
بازاریابی ترویجی همانگونه که از نامش پیداست در جهت ترویج فروش به کار می رود. ترویج فروش به معنای شکستن قیمت ها نیست، بلکه استفاده از استراتژی های مناسب برای افزایش فروش و سود است. بازاریابی را می توان با ابزارهای مختلفی و کم هزینه انجام داد. معمولا نتایج حاصل از بازاریابی ترویجی، را می توان به سرعت در عمل مشاهده کرد. در این مقاله به چند مثال اشاره می کنم تا این نوع بازاریابی را به واسطه مثال، بهتر به ذهن بسپاریم.
می توان با در اختیار گذاشتن اطلاعات محصول در قالب کتابچه، بروشور و کاتالوگ، توجه مشتری را به یک محصول جدید جلب کرد و کاری کردد که افراد دیگری با نام شرکت، محصولات و خدمات شما آشنا شوند.
همانند بسیاری از محصولات داخلی، برای محصولات مسابقه برگزار کنید. این وضعیت رقابتی، مشتری را برای رقابت با مشتریان دیگر ترغیب می کند. به عنوان مثال رستوران ها مثلا با چندین بار سفارش مشتری می توانند یک غذای رایگان ارائه نمایند. در خصوص محصولات غذایی، مشتری می تواند با جمع آوری تعداد مشخصی از بسته بندی محصول جایزه ای دریافت کند. در زمینه ارائه خدمات مثلا با برگزاری مسابقات سوالی می توان خدمات خود را ترویج داد. بانک ها با برگزاری قرعه کشی قرض الحسنه سعی می کنند نام بانک خود را توسعه دهند.
فکر می کنید با چه راه های دیگری می توان نظر مشتری را جلب کرد؟ ارائه نمونه رایگان می تواند شانس شما را در فروش محصول بیشتر کند. این کار باعث می شود مشتری محصول شما را امتحان کند، درباره آن نظر دهد، از آن محصول خریداری کند یا حتی آن را به دیگران پیشنهاد دهد.
سعی کنید در رویدادهای مختلف، کسب و کار خود را ترویج دهید. شرکت در مراسم های ملی، مناسبت های خاص، و جشن ها را جزو برنامه بازاریابی ترویجی خود قرار دهید.
حتی استرداد وجه هم می تواند جزئی از برنامه بازاریابی ترویجی باشد. به عنوان مثال اگر عمده فروشی مانتو دارید، می توانید از این روش استفاده کنید؛ در صورتی که مانتویی که فروخته اید مشکلی از جانب شما داشته باشد (دوخت، پارگی، نداشتن دکمه) آن را تعویض کرده یا مبلغ را استرداد کنید. البته باید با دقت از این شیوه استفاده کرد تا به سود بیشتر رسید، در غیر اینصورت شرکت را به سمت درماندگی می کشاند.
اندازه گیری عملکرد بازاریابی ترویجی نیز کار نسبتا راحتی است. می توانید با در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص مثلا یک ماهه و یا مقایسه قبل و بعد به کارگیری بازاریابی ترویجی، عملکرد آن را اندازه گیری کنید.
منبع: http://modirbazar.ir