بازاریابی ویروسی یك استراتژی بازاریابی است كه مردم را به بازگو كردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر سبب جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی كه ارائه می كنید و یا محصولاتی كه تولید می كنید می شود. جلب توجهی تصاعدی!

بازاریابی ویروسی یك استراتژی بازاریابی است كه مردم را به بازگو كردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر سبب جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی كه ارائه می كنید و یا محصولاتی كه تولید می كنید می شود. جلب توجهی تصاعدی!

در سده های چهارم و پنجم هجری ، بسیاری از ریاضی دانان ایرانی ، به بررسی تصاعد ها پرداخته اند از جمله « ابوریحان بیرونی » در کتاب خود به نام « آثار الباقیه عن القرون الخالیه » مسئله معروف صفحه شطرنج را که در واقع مسئله ای مربوط به یک تصاعد هندسی است که جمله اول آن واحد و تعداد جمله ها 64 باشد ، حل کرده است و با استدلال دقیق ، مجموع جمله های این تصاعد را به دست آورده است .
بازاریابی ویروسی یك استراتژی بازاریابی است كه مردم را به بازگو كردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر سبب جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی كه ارائه می كنید و یا محصولاتی كه تولید می كنید می شود. جلب توجهی تصاعدی!
یك نفر به دونفر می گوید, آندو به چهار نفر می گویند, آن چهار نفر به هشت نفر می گویند و ... .
1
11
1111
11111111
1111111111111111
حال می توان اثرات و ارتباط این نوع تصا عد را در بازاریابی مشاهده نمود .
-
مقدمه
بازاریابی بعنوان علمی پویا در حال سازگاری با تحولات حاصل از انقلاب انفورماتیك است كه محور اصلی این انقلاب ظهور اینترنت می باشد. ایجاد مفهوم نوینی از بازاریابی با عنوان بازاریابی ویروسی از جمله آثار این انقلاب می باشد. در خارج از دنیای اینترنت بازاریابی ویروسی به روشهایی از قبیل بازاریابی شبکه ای1 اشاره دارد ولی بر روی اینترنت ، بازاریابی ویروسی نامیده می شود.
با استفاده از این بازاریابی پیام تبلیغی یک شرکت می تواند بطور چشمگیری افزایش یابد, همانطور كه یک ویروس نسبتا مؤثر می تواند سلول میزبان را تبدیل به یک کارخانه تکثیر ویروس كند.
بازار یابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان که خبرها را دهان به دهان2 پخش می کنند، شرکت را در معرض دید همه قرار می دهد.
در واقع شركت از مشتریان و خریداران خود برای تبلیغ و حتی فروش محصولات استفاده می كند چرا كه مشتری با هر بار استفاده از محصولات و خدمات شركت و درصورت راضی بودن از آن محصولات و خدمات, آن را به دیگران تبلیغ كرده و باعث فروش بیشتر محصولات می شود.
آیا تا به حال از سایتی دیدن کرده اید كه مطالب و تصاویر و یا سرویس جالب و ویژه ای داشته باشد كه شما تحت تاثیر قرار گیرید و بخواهید كه دوستان خود را نیز از وجود این سایت با خبر سازید؟ در صورتی كه با چنین موردی برخورد كردید و ناخودآگاه از طریق E-mail دوستانتان را از وجود چنین سایتی مطلع ساختید, شك نكنید كه با انجام این كار شما بی اختیار دست به بازاریابی ویروسی زده اید.
-
تاریخچه
ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفادهشده توسط Hotmail در سال 96 آمده است. پایگاهHotmail یك نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و بهطور شگفتانگیزی نسبت به هر شركت دیگری در دنیا رشد كرد.
در سال 1996، Sabeer Bhatia و Jack Smith پیشگامان محصول پست الكترونیك تحت وب به صورت مجانی بودند. نامViral Marketing اولین بار توسط روزنامه NETSCAPE از انتشارات 1 DFJ در سال 1997 استفاده شد.
در Hotmail آقایTim Draper شركت را وادار كرد كه هر پیغامی كه از طریق پست الكترونیك تحت وب فرستاده میشود یك اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد بهصورت Get your free email at hotmail .
تعداد مشتركین Hotmail ، در طی 18 ماه از صفر نفر به 12 میلیون نفر رسید و در حال حاضر با بیش از هفتادوپنج میلیون كاربر فعال در بیش از 220 كشور یعنی بیش ازً یك چهارم كاربران وب رسیده است و بزرگترین سرویسدهنده پست الكترونیك در دنیا میباشد. .
البته Hotmail از روشهای دیگر بازاریابی نیز استفاده كرده است برای مثال در سایتهای پرترافیك زیادی، لینك"Free Email" را دارد ولی از آن طریق اعضایكمی راجذب كرده است .
-
بازار ویروسی
اینترنت مكان بسیار مناسبی برای تجارت میباشد و تجارت امكانپذیر نیست جز با بازاریابی.
اینترنت نیز روشهای بازاریابی مختص خود را دارد و مزایای آن نسبت به بازاریابی سنتی:
-
از بین بردن فاصلههای مكانی و زمانی
-
ارائه اطلاعات كامل بهطور 24 ساعته و در تمامی روزهای هفته
-
ارتباط مستقیم و دوطرفه با كاربر
-
دریافت نظرات از مشتری و یا پاسخ فوری به او میباشد.
طبیعت بازارویروسی از نوع كارا و ارتباطات در این بازار از حالت یك به چند بازار سنتی به صورت یك به یك و چند به چند درآمده است. نگرش زمانی در این بازار نیز تمركز بر بلند مدت بوده و از نظر اقتصادی تاكید بر جنبه تقاضا دارد تا عرضه.
-
بازاریابی ویروسی
اینترنت فضای جدید و نوینی از یازاریابی را ایجاد كرده است كه ارتباط مستقیم با تبادل بین افراد دارد. اگر تعداد تبادلات بین افراد زیاد باشد بازاریابی با رشد و به طبع اگرتعداد تبادلات كم شود بازاریابی با شكست روبرو خواهد شد.
یک ویروس برای بازاریابی چکاری باید انجام دهد؟ معمولا وقتی كه با كلمه ویروس مواجه می شویم نظر و دید مثبتی به آن نداریم ولی اصطلاح «ویروسی» بودن این نوع بازاریابی از آن جهت متداول شده است كه پیامها و آگهیهای تبلیغی با این روش، خیلی سریعتر از آنچه میتوانیم تصور كنیم، مثل ویروس و به صورت تصاعدی پخش میشوند
بطور كلی بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت و همچنین یك استراتژی تبلیغاتی است كه اصولی دارد.
بازاریابی ویروسی همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند، با این تفاوت که بازاریابی ویروسی با به کارگیری ابزارها و روشهای نوین فناوری جدید به دنبال نوآوری است.
مهمترین عامل موفقیت در این بازاریابی شناسایی و برآورده ساختن خواست مشتری می باشد.
-
چگونگی عملکرد سیستم بازاریابی ویروسی :
اساس و پایه بازاریابی ویروسی برمبنای همکاری می باشد نه رقابت.
در بازاریابی ویروسی شما اطلاعات خود را به اشتراک می گذارید و ارتباطات شخصی و حرفه ای خود را توسعه می دهید وبه دلیل به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که منجر به تبلیغ و فروش محصول می شود، سود می برید.
با استفاده از بازاریابی ویروسی سازمان می تواند, شبکه تبلیغ و فروش خود را كه از طریق ارتباطات شخصی و حرفه ای ایجاد نموده, توسط افراد دیگر، به طور تصاعدی رشد دهد. بر خلاف شرکت های قدیمی که یک نفر رئیس اجرایی داشت، در بازاریابی ویروسی هر فرد مدیر خود می باشد.
فروش كالا و خدمات از طریق بازاریابی ویروسی چه سودی برای شركتها دارد؟
-
هزینه تبلیغات كم میشود چرا كه افراد, كالاها را به صورت دهان به دهان 1 به یكدیگر معرفی میكنند . (بازاریابی ویروسی یک روش بازایابی کم هزینه و درعین حال بسیار موثر برای بازار محصولات و خدمات در اینترنت است.)
-
هزینه ای كه صرف عوامل توزیع ومراكز پخش كالا میشود تا اندازه زیادی كاهش می یابد.
-
یك جریان مثبت نقدی2 ایجاد می شود .
-
محصولات مورد توجه در بازاریابی ویروسی
عمدتا َ كالاها و خدمات لوكس از قبیل لوازم آرایش ،مكمل های غذایی ودارویی ،خدمات مسافرتی و توریستی یا اقلام كلكسیونری و محصولات فرهنگی در زمره محصولاتی هستند كه بیشتر در این نوع بازاریابی مورد توجه قرار میگیرند.
چه خوب است كه با استفاده از بازاریابی ویروسی بتوان فروش محصولات سنتی (پسته, زعفران و ...) را در سطح جهان افزایش داد.
ورود شركتهای خارجی به بازار ایران با استفاده از بازاریابی ویروسی چه پیامدهایی دارد؟
-
موجب ترویج فرهنگ بازاریابی در كشور میشود .
-
منجر به توسعه فرهنگ كار سازمانی و جمعی، می شود كه در كشور ما ضعیف است.
-
تشویق فرهنگ سخت كوشی و آموزش جوانان در جهت تاثیر گذاری بر دیگران با حفظ شخصیت اجتماعی و تقویت حس مسئولیت پذیری در آنها .حس
جالب این است كه در ادبیات مدیریت معمولا پیشنهاد میشود افراد كار آفرین مدتی به شغل بازاریابی بپردازند تا بتوانند بر ضعف های خود غلبه كنند و از شكست وجوا ب منفی نهراسند و بعد به دنبال شركت زدن بروند .
-
نقش نیروی انسانی در بازاریابی ویروسی :
یكی از مهمترین عناصر بازریابی ویروسی, نیروی انسانی است وعنصر دیگر آن تجربه و استفاده از روشهای مدرن می باشد. كثرت جمعیت جوان در یك كشور یك عامل مثبت محسوب می شود, جوان بودن جمعیت در صنعت IT كاملا به نفع یك كشور است ودر مفاهیمی مانند بازاریابی ویروسی برگ برنده محسوب میشود .
تنها در صورت وجود علم مدیریت مناسب است كه میتوان نیروی انسانی را در مسیردستیابی به اهداف مطلوب هدایت كرد.
-
نتیجه گیری
مردم در مقابل تغییرات از خود مقاومت نشان می دهند و از ناشناخته ها، می ترسند. مردم با چیزی که شناخته شده است و اكثریت آن را قبول دارند، راحت ترند.
از آنجاییكه در این بازاریابی, مردم تجربه های خود ا به دیگران می گویند پس می توان گفت بازایابی ویروسی از هر تبلیغ دیگر قوی تر و سریع تر می باشد و یا بعبارتی همانند ویروس خیلی سریع همه گیر می شود و حتی می توان برای سریعتر فراگیر شدن آن مشتریان خود را تشویق كنیم كه در صورت فروش تعداد مشخصی از كالاها و محصولات, درصدی از مبلغ به آنها تعلق خواهد گرفت و یا اینكه بطور مثال پایگاهAllAdvantage.com ، به مردم برای مشاهده تبلیغات پول پرداخت میكند. كاربران این پایگاه در طی 2 هفته از صفر نفر به 000/750 نفر رسید و خیلی سریعتر از HOTMAIL رشد كرد.
بازاریابی ویروسی روشی جدید برای آزادی ملی است. شما هرگز از طریق یک شغل سنتی به درآمدی دائمی دست پیدا نمی کنید.
حتی متخصصین وقت خود را صرف بدست آوردن پول می کنند. اگر آنها مریضی را معاینه نکرده و یا با مشتری معامله ای انجام ندهند، پولی دریافت نمی کنند.
بسیاری از درآمد ها موقتی هستند و تشخیص اینکه درآمد شما موقتی است یا نه، بسیار ساده است. مثلا اگرشما نود روز کار نکنیدو در این مدت درآمدشما متوقف شده یا کاهش یابد، كار شما كاری موقتی است.
در بازاریابی ویروسی شما دیگر زمان را با پول معامله نمی کنید. زمانی که شما یک شبکه مستحکم از نمایندگان فروش را توسعه دهید به یک درآمد دائمی دست میابید. این امر به شما این آزادی را می دهد که هر وقت کاری را مایل بودید انجام دهید.
باید پذیرفت كه مفهومی به نام بازاریابی ویروسی نه تنها چیز بدی نیست بلكه میتواند بسیار خوب باشد خصوصا با شرایط ایران كه جمعیت آن بسیار جوان است .
بازاریابی ویروسی میتواند در به كار گیری جمعیت جوان بیكار ایران چه در داخل وچه درخارج از كشور برای بازاریابی و فروش محصولات ما مورد استفاده قرار گیرد.
واقعیت اینست كه ما تولید را تا حد قابل قبولی بلد هستیم اما در بازاریابی و خصوصا بازاریابی بین المللی بسیار ضعیف عمل میكنیم ومجموعه آموزشهایی كه به افراد در بازاریابی ویروسی داده میشود بسیار میتواند برای ما مفید و قابل استفاده باشد .