اشتباه اول: ارسال ایمیل به کسانی که نمیشناسیم
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید و هیچوقت دچار این وسوسه نشوید که به یک لیست ناشناس ایمیل ارسال کنید. جز هدر دادن وقت و پول کاری انجام ندادهاید. در بعضی موارد حتی مشکل بزرگتر از این است. نشانی ایمیل شما در لیست سیاه قرار میگیرد و ایمیلهای غیر تبلیغاتی شما نیز SPAM میشود. برای خروج از لیست سیاه، زحمت زیادی باید بکشید.
ارسال ایمیل تبلیغاتی به کسی که نمیشناسیم مثل این است که در خیابان از هر آدم غریبهای تقاضای ازدواج کنیم به امید اینکه کسی قبول کند.
اشتباه اول: ارسال ایمیل به کسانی که نمیشناسیم
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید و هیچوقت دچار این وسوسه نشوید که به یک لیست ناشناس ایمیل ارسال کنید. جز هدر دادن وقت و پول کاری انجام ندادهاید. در بعضی موارد حتی مشکل بزرگتر از این است. نشانی ایمیل شما در لیست سیاه قرار میگیرد و ایمیلهای غیر تبلیغاتی شما نیز SPAM میشود. برای خروج از لیست سیاه، زحمت زیادی باید بکشید.
ارسال ایمیل تبلیغاتی به کسی که نمیشناسیم مثل این است که در خیابان از هر آدم غریبهای تقاضای ازدواج کنیم به امید اینکه کسی قبول کند
اشتباه دوم: مشتریان خود را دسته بندی نکرده باشید
برای موفق شدن در ایمیل مارکتینگ، باید کاربران خود را دستهبندی کنید. چند نمونه از دستهبندی که میتوانید انجام دهید، در زیر آمده است:
• مرد/زن
• مشتری/ بازدیدکننده
• سن
• کالا یا سرویس های خریداریشده
• شهر، منطقه شهری، کشور (اگر مشتری از کشور دیگر دارید(
با ارسال به هر کدام از گروهها به صورت مجزا، میتوانید رفتار آنها را در قبال ایمیلهای مشابه بررسی کنید. حتی در موارد خاص می توانید برای محصول مشخص، ایمیل های متفاوتی را برای بررسی رفتار مصرف کننده ارسال کنید.
اشتباه سوم: اطلاعات کاربران را جمعآوری نکنید.
لیست ایمیل نباید فقط شامل کسانی باشد که ثبتنام کردهاند یا خرید کردهاند. این لیست ها با نرخ رشد بسیار کمی افزایش مییابند. این یک واقعیت است که ۹۰% از کاربران اینترنتی در مراجعه اول خرید نمیکنند؛ و بسیاری از آنها هم پس از ترک وب سایت، شما را فراموش میکنند. پس بهتر است با روشی که خود کاربر هم موافق باشد، نشانی ایمیل او را دریافت کنید.
از همین امروز شروع به جمعآوری لیست کاربرانی که به شما و محصولاتتان علاقه دارند بکنید.
به هر روشی شده، اطلاعات کاربران وب سایت خود را جمعآوری کنید. اگر به شما تلفن میکنند، از آنها بخواهید ایمیل خودشان را به شما بدهند (شاید کمی سخت باشد). اگر خرید میکنند، حتماً قبل از خرید، ایمیل از آنها دریافت کنید. اگر به سایت شما به عنوان بیننده میآیند، به روشی ایمیل از آنها بگیرید. مثلاً از آنها بخواهید در خبرنامه شما عضو شوند، یا محصولی رایگان به آنها بدهید و در ازای آن ایمیل دریافت کنید، یا مقاله یا کتاب الکترونیک رایگان به آنها بدهید. موفقیت شما در ایمیل مارکتینگ، وابسته به تعداد و از آن مهمتر کیفیت لیستی است که جمعآوری کردهاید.
اشتباه چهارم: ایمیل را شخصی سازی نکنید.
نام کاربر را در ایمیلهایی که ارسال میکنید، استفاده کنید. همیشه وقتی دیگران را به نام آنها صدا میکنید، احساس خوبی در آنها به وجود میآورید. آیا از اینکه صاحب سوپرمارکت نزدیک خانه، شما را میشناسد، لذت نمیبرید؟
اشتباه پنجم: امکان ثبت نام در سایت نداشته باشید.
تمام یا قسمتی از وب سایت شما باید برای اعضا باشد. هیچوقت همه اطلاعات را مجانی به کاربر خود ندهید. برای دادن برخی از اطلاعات تخصصی تر، از آنها بخواهید در سایت ثبتنام کنند.
اشتباه ششم: کاربران خود را ایمیل باران کنید!
فکر نکنید همه کسانی که به شما ایمیل دادهاند، به تمام ایمیلهای شما علاقهمند هستند.
تعداد ارسال و کیفیت مطالبی که برای کاربران سایت خود میفرستید، بسیار مهم است. تبلیغات محصول شما فقط برای خودتان جذاب است!
اشتباه هفتم: استفاده نکردن از ابزار خودکارسازی
در صورتی که لیست شما بیشتر از ۱۰۰۰ نفر کاربر دارد، حتماً باید از ابزار email marketing برای کارتان استفاده کنید. البته ۱۰۰۰ نفر برای موفق شدن در بازاریابی با ایمیل، بسیار کم است و شما به لیست کاربران علاقهمند حداقل ۱۰،۰۰۰ نفر نیاز دارید ولی خیلی قبل از اینکه لیست شما به این تعداد برسد باید ابزار مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.
اشتباه هشتم: عنوان نامناسب برای ایمیل
استفاده از عنوان مناسب، قوانین و قواعد بسیاری دارد. شاید ۲ عامل از مهمترین عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ، عنوان ایمیل و نام فرستنده آن باشد. در مورد فرستنده که در نکات بالا گفتیم، وقتی لیست مخصوص به خود را تهیه میکنید پس مسلماً گیرنده، شما را میشناسد و مورد دوم عنوان ایمیل است که نقش بسیار مهمی در باز شدن آن دارد. عنوان باید حتماً به محتوای ایمیل مربوط باشد و در گیرنده اشتیاق ایجاد کند (البته از جملات خیلی تخیلی اجتناب کنید). یکی از روشهای خوب، دادن پیشنهاد ویژه در عنوان است.
اشتباه نهم: متن ایمیل:
پیشنهاد من استفاده از متن است. تصاویر در ایمیل، حداکثر لوگوی شرکت شما باشد.
ایمیل بسیار کوتاه باشد و قسمتهای مهم آن با رنگ دیگر (ترجیح زرد است) مشخص شده باشد. ایمیلهای متنی بیشتر شبیه نامههای دوستانه است و احتمال خوانده شدن آنها بیشتر است.
متن را به پاراگراف ها تقسیم کنید، تیتر هر پاراگراف را بولد (Bold) کنید و از شمارهگذاری موارد در متن استفاده کنید. همیشه این سؤال را از خود بپرسید که آیا خواننده منظور من را در ۳۰ ثانیه متوجه میشود.
قرار دادن اطلاعات تماس را در ایمیل فراموش نکنید.
اشتباه دهم: ارسال بدون آزمون
قبل از ارسال ۱ بار دقیق متن را بخوانید و در صورتی که لینکی در ایمیل خوددارید، آن را تست کنید. غلط املایی و یا پیوندهای نادرست، بسیار به اعتبار شما لطمه میزنند.
ایمیل را به چند نفر از دوستان خود ارسال کنید و تست کنید و محیطهای مختلف، بدون اشکال خوانده میشود.
اشتباه یازدهم: چندین پیشنهاد فروش در یک ایمیل
در ایمیلها همیشه به صورت واضح و شفاف فقط یک پیشنهاد ارائه دهیدقرار دادن چندین پیشنهاد همزمان در یک ایمیل، احتمال موفقیت را به شدت میکاهد.
هر گونه اطلاعات بیربط به پیشنهاد را از ایمیل حذف کنید. اطلاعات بیربط به پیشنهاد، میتواند خلاصهای از تاریخچه شرکت شما باشد(فرض بر این است که کاربر شما را می شناسد و خودش ایمیل را در اختیار شما قرار داده).
در ایمیل هر چه بیشتر اطلاعات نامربوط بدهید، احتمال شکست بیشتر خواهد شد.
اشتباه دوازدهم: فراموش کردن برای دعوت به خرید
شاید فکر کنید، معلوم است که هدف من اطلاعرسانی نیست و فروش کالا است! ولی این نکته بسیار مهم است.
حتماً خواننده را دعوت به انجام کار مورد نظر خود کنید.
مثلاً جمله زیر میتواند مناسب باشد:
همین حالا خرید کنید یا لیست قیمت ها را در سایت مشاهده کنید
از افعال امری استفاده کنید.
خیلی خوشحال خواهم شد تا نظر ها و تجربه های خود را در قسمت پایین بیان کنید.
منبع: http://blog.morvahost.com/